Borgholm jagar vidare

Ni som följt denna blogg vet att jag (Svante) kommit med ett förslag på slogan till min hemkommun, Borgholm – på ruinens brant.

Det är en slogan som jag är stolt över och står för alla dagar i veckan, tyvärr så verkar inte politikerna på hemmaplan gilla den lika mycket och till den lokala tidningen, Ölandsbladet kan man nu skicka in sina bidrag på slogans. Som självutnämnd sloganexpert och ölänning tänkte jag härmed ge mina åsikter på de inkomna förslagen.

BORGHOLM – MED KUNGLIGT ALVAR 

I dessa dagar så känns det kungliga alvaret inte så allvarligt. Undrar om det kommer vara kaffeflickor på kaffetorpet i sommar?

BORGHOLM  – VÄNTAR PÅ DIG

Vad menar de egentligen var den stora frågan vi ställde oss, när vi skrev vår bok. Och den frågan skulle jag här vilja skriva i versaler. Förstår ingenting. Urbota dum. 

BORGHOLM – MELLAN ERIK OCH JAN TRONAR BORGHOLM MED SITT KUNGLIGA ALVAR

Kort och snärtig brukar vara två vanligt förekommande ord när en slogan ska tas fram. Denna är varken kort eller snärtig. Sen vad jag vet så ligger ju även Ölands andra kommun, Mörbylånga i detta geografiska läge. Unikt? Inte direkt.

BORGHOLM – DEN VARMA KOMMUNEN

Inte fy skam, men undrar hur den känns när fåken blåser som mest i november.

ÖLAND – BEHÖVER INGEN SLOGAN

Denna fick mest uppmärksamhet i tidningen. Först ställer jag mig frågande till om det inte var Borgholm som sökte en slogan, Ölands ”solen och vindarnas ö” ska vi aldrig ändra på. (kanske lägga till en mening ”solen och vindarnas ö, blåst & bränd”) Sen är det många kommuner som redan gör anspråk på denna. Tycker dock att den är lite rolig, men ska naturligtvis lyda ”Borgholm – har allt, utom en slogan” 

BORGHOLM – FORNTID, NUTID, FRAMTID

Denna är inte alls dum, men vi som är initierade i detta vet att denna redan är tagen. Av Salem. (inte al fakir)

 

Summa summarum, jag tycker att mitt förslag fortfarande står sig bäst. Men det är roligt att kommunen jagar de perfekta orden, men de får nog jobba lite till tycker jag.

Jag var en snabbis i Södertälje med en av mina kollegor, Daniel idag. Där såg jag en av mina favoriter på tågstationen.

//Svante

 

 


 


Lämna en kommentar